Úvodní fotka

Efektivní domácí přípravu žáků

Záleží nám na našich žácích. Vytvořili jsme krátké povídání, ve kterém naleznete tipy, jak se efektivně učit.

Záleží nám na našich žácích. Vytvořili jsme krátké povídání, ve kterém naleznete tipy, jak se efektivně učit.

Koncepce domácí přípravy žáků

Domácí příprava žáka do školy je každodenní nedílnou součástí školní docházky již od jejího zahájení.

Cílem domácích úkolů je:

  • Procvičit učivo (zejména v praktických souvislostech).
  • Rozvíjet u žáků smysl pro povinnost.
  • Schopnost samostatně se učit.
  • Motivace (nejen) pro nové učivo.
  • Zpětná vazba (pro učitele, žáka, rodiče).
  • Rozvíjení schopnosti organizace času.
  • Zda bude či nebude zadán domácí úkol a v jaké frekvenci je plně v kompetenci učitele, a to včetně případného vyžadování podpisu rodičů.
  • V nižších ročnících je podepisování žádoucí, neboť je pro učitele zpětnou vazbou, že rodič ví, co se jeho dítě ve škole učí. Svým podpisem rodič pouze dokládá, že úkol viděl, nikoliv, že ho kontroloval.
  • Při plnění domácích úkolů si žáci procvičují učivo, které bylo probíráno ve škole, připravují si učební pomůcky pro další výuku. Je to velmi důležitý doplněk vyučování. Žáci se učí samostatnosti, zodpovědnosti, využívání různých zdrojů k vyhledávání informací, rozvíjí svou schopnost organizovat si čas.

Formy domácí přípravy a typy úkolů

  • Příprava pomůcek – probíhá každý den, kdy si žák chystá pomůcky do školy podle rozvrhu hodin do jednotlivých předmětů, příležitostně sběr různých předmětů, přírodnin, obrázků.
  • Ústní projev – nácvik hlasitého čtení, opakování látky z předešlých hodin, referát, slovní zásoba do cizího jazyka.
  • Písemné úkoly – zpravidla úkoly do českého jazyka, matematiky, německého jazyka, anglického jazyka ...
  • Pokud žák z nějakého důvodu zamešká vyučovací hodinu, je jeho povinností si doplnit zápisy v sešitě, s případnými nejasnostmi se může obrátit na vyučujícího.

Spolupráce s rodiči

Rodina má rozhodující vliv na výchovu dítěte, rodiče spoluzodpovídají za vzdělávání svých dětí na základě ustanovení § 31, odst. 1a, § 32 odst.1 zákona č. 94/1963 Sb. ve znění pozdějších přepisů, zákon o rodině.

Škola od rodičů očekává:

  1. Reakce na zápisy v žákovské knížce a její pravidelné kontroly.
  2. Na vyzvání ředitelky školy, třídní učitelky nebo vychovatelky osobní účast na ZŠ Antonína Baráka Lovosice, Sady pionýrů 361/4, okres Litoměřice projednávání závažných otázek týkajících se vzdělávání dítěte, k získávání informací využívání zejména třídních schůzek, či osobních konzultací s učitelem.
  3. Zajištění vhodného materiálního zázemí podporujícího domácí přípravu.
  4. Zajištění vhodné organizace času dítěte po vyučování tak, aby byla podporována pravidelná domácí příprava.
  5. Motivaci svého dítěte k domácí přípravě na výuku (stanovení priorit).
  6. Důslednost a trpělivost.
  7. Vedení k samostatnosti (rodiče za dítě úkol nevypracovávají, pouze mu v případě potřeby poradí).
  8. Pochvalu.
  9. Podpis domácího úkolu, pokud to učitel vyžaduje (rodiče nenesou zodpovědnost za věcnou správnost úkolu, pouze dohlíží na estetickou úroveň)

Doporučení žákům, kteří chtějí být úspěšní

  1. Domácí úkol vypracovávám hned v den, kdy byl zadán, dokud si pamatuji učivo.
  2. Pořídím si poznámkový blok k zapisování úkolů.
  3. Stanovím si pravidelný čas na učení.
  4. Začnu s tím, co mi jde snadno, co mě baví.
  5. Učím se s kamarádem, více mě to baví.
  6. Neučím se v posteli, raději si pohodlně sednu, zajistím si na učení klid.
  7. Dělám pravidelné přestávky k odpočinku.
  8. Chodím včas spát, spím dostatečný čas.
  9. Uklízím svůj pokojíček, pracovní stůl, pořádek je důležitý.
  10. Pokud zapomenu domácí úkol vypracovat či donést do školy, omluvím se na začátku hodiny.
  11. Pokud chci jít studovat, musím se neustále sebevzdělávat.

Rady žákovi

  1. Podle rozvrhu se připravuji na další den, nachystám si sešity, knihy, pomůcky.
  2. Zkontroluji zápisník na DÚ.
  3. Napíšu DÚ a zamyslím se, co mi ve škole jde výborně a co méně. Nebo se podívám na svoje sebehodnocení do ŽK. Co mi nejde, to si musím zopakovat.
  4. Vhodně pomáhá barevné podtrhávání v sešitech, učivo se pak lépe vybavuje.
  5. Rovněž hlasité přeříkávání učeného textu mi může ukázat, že jsem se sice domníval, že látku umím, ale najednou se neumím vyjádřit.
  6. Učím se každý den chvíli do všech zítřejších předmětů. Učení se jednou za měsíc až před prověrkou je moc náročné!
  7. Pokud něčemu nerozumím, hned zítra se zeptám učitele. Mohu se ho také zeptat, jak si mohu opravit známku. Ale ne těsně před vysvědčením!

A pamatuj:

Kdo nenosí domácí úkoly, nepřipravuje se na výuku a nepracuje ve vyučování jak má, ten nemá ani právo požadovat po učiteli doučování.

Mgr. Daniela Deusová, ředitelka školy

Přílohy: